Synes du det er vanskelig å engasjere på Facebook?

Monica AschimDrift av klinikk

Føler du på frustrasjonen at du forsøker og forsøker, og gjør alt du har blir fortalt og tipset om at fungerer på Facebook- ikke fungerer? Du ser at andre lykkes i samme type innlegg, kommentarer og bilder, men ikke du…

Facebook krever engasjement, men ikke fra andre- kun fra deg selv

Om du vet hvem målgruppen din er, blir jobben med å engasjere mye lettere.

Om du vet hvem målgruppen din er, blir jobben med å engasjere mye lettere.

Hm, hvordan skal du tolke dette? Jo, for at du skal lykkes, må du ha gjort et grundig forarbeid. Du må sette deg godt inn i hvem du er, hva du tilbyr, samt hvem målgruppen din er og ikke minst hva målgruppen din ønsker.

Treff målgruppen din og du vil engasjere.
Ofte er grunnen til at du ikke lykkes fordi du skyter i blinde, eller at du kopierer rett av det andre gjør. Det er absolutt helt korrekt å bli inspirert av andre og ta læring av dette. Men å kopiere rett av det en annen bedrift gjør betyr ikke at du nødvendigvis vil lykkes. Mye av grunne til dette er at målgruppen deres troligvis er helt forskjellige.

Om du ikke når frem til målgruppen din, så vil du heller ikke få noe engasjement. Noe du skikkelig brenner for og synes at ALLE andre burde engasjere seg i, kanskje ikke gjør det, fordi det er ingen hjertesak for nettopp dem….

Facebook er mer sammensatt enn du kanskje tror, og de kan i stor grad bestemme hvor synlig du er på Facebook.
Facebook er smarte, de ser hva de som følge sidene våre liker og fremmer dette. Dersom innlegg du legger ut skaper lite eller ingen engasjement, da blir du faktisk nedprioritert av Facebook… Ser de at du klarer å engasjere, så hjelper de å gjøre deg mer synlig i nyhetsfeeden de som følger siden din.

Og nytt fra 1. November 2014 er at om du oppfordrer Facebooktilhengerne dine til å like, dele og kommentere så blir du også nedprioritert- det vil si at du ikke vil dukke opp i nyhetsfeeden til de som liker siden din.

Stalltips #1: Ikke sammenlign deg med andre, det er DU som må engasjere!

Finn ut hva som fungerer for deg. Hva som engasjerer de som følger nettopp deg. Gå inn i målgruppen din- inn i hodet på den «kunden» din- hva er det DE tenker, hva er det DE behøver. Ikke glem at det skal gi verdi for kunden din å følge deg. Kunden først deretter deg!

Her gir vi i verdi til følgerne våre. Å gi gave og rabatter er en måte å gjøre dette på- ikke la det skje for ofte bare...

Her gir vi i verdi til de som følger oss på Oslo Naprapatklinikk-siden. Å gi gave og rabatter er en måte å gjøre dette på- ikke la det skje for ofte bare…


Stalltips #2: Timing er viktig når du skal engasjere.

Finn ut når kundene dine er på Facebook. Deler du nyttig innehold når brukerne selv sitter opptatt på kontoret, da vil du også miste mange potensielle kommentarer, delinger og tummler opp.

Stalltips #3: La kundene bli kjent med deg og din bedrift
Hvem er du/dere? Hvilke verdier ønsker dere å bli forbundet med? La kundene bli kjent med dere, vis bilder fra hverdagen din på jobb. Del gleder og flauser, vis at du er menneskelig. Og vær varsom! Facebook er gjennomskinnelig, ha alltid sunn fornuft om tanker og meninger du har om ting. Vær mot andre, slik du vil at andre skal være mot deg er et fint utgangspunkt.

La følgerne dine bli bedre kjent med deg. Både på jobb og på hjemmeplan :)

Facebook er en fin måte å la de som følger sidene dine, til å bli bedre kjent med deg. Både på jobb og på hjemmeplan 🙂

Vær gjerne nær og humoristisk, det skaper alltid engasjement. Vær gjerne personlig, men ikke privat...

Vær gjerne nær og humoristisk, det skaper alltid engasjement. Vær gjerne personlig, men ikke privat…

Verktøy for å lage gode planer er avgjørende!

Verktøy for å lage gode planer er avgjørende!

Stalltips #4: Ikke skyt i blinde
Med det så mener jeg at du må ha en plan. Ved å sette deg en god Facebookstrategi, så vil det bli enklere å nå ut til de som følger deg. Ikke glem pkt 1-3 i denne planleggingen. Hva er målet ditt med FB de neste 5 årene, 3 årene, neste året. Om 6 mnd, denne uken, i dag? Sett deg mål og lag strategier for hvert innlegg. Er målet å få likere, kommentarer eller delinger? Bryt ned målet ditt for så å bygge deg opp en strategi. Dersom målet et noe helt annet, bryt dette også ned før du kan bestemme deg for hvilken strategi du skal lage deg. Og som tidligere nevnt- hva vil engasjere de som følger siden din! Følg med i Innsikter på din egen Facebook-side for å se hva som fungere for deg. Gjør evalueringer, justeringer og gjør deg meninger om hva som fungerer for nettopp din bedrift.

 

Stalltips #5: Engasjer mens du er på farten, bruk mobilen
Igjen så er det målgruppen din du må knekke koden på. Men når det er sagt så er kanskje problemet at du ikke vet hvordan ta bilder, lage collager eller Forsidebilder som engasjerer. Dette er ikke så vanskelig som du tror. Du kan til og med sitte med telefonen din å lage bildemateriale som engasjerer. Det som er fint med mobilen er at du kan jobbe med synligheten din fra overalt.

Jeg jobber mye fra mobilen, det har rett og slett gjort jobben med å synliggjøre bedriften min mer fleksibel, effektiv og ikke minst morsomt!

Jeg jobber mye fra mobilen, det har rett og slett gjort jobben med å synliggjøre bedriften min mer fleksibel, effektiv og ikke minst morsomt!

Mitt aller beste tips er å ta bilder. Ta masse bilder, ta biler av ALT- og del det som du tror har verdi eller nytte for deg og dine følgere. Her er det prøving og feiling som gjelder.

/Monica Aschim