Merete deltok på Norgesterapeutene sitt 4-ukers markedsføringskurs, og økte omsetningen med 50.000 kr.

Monica AschimDrift av klinikk, Informasjon, Kurs terapeuter, Tips terapeuter

For drøy ett år siden deltok Merete på markedsføringskurset som vi i Norgesterapeutene arrangerer. Merete driver en etablert Akupunkturklinikk i Vestby, og var egentlig litt usikker på om hun skulle delta, hun hadde tross alt en klinikk som gikk ganske greit.

Nå ett år etter fullført kurs har jeg hatt en samtale med henne, og det var utrolig gøy å høre hennes opplevelser med kurset og ikke minst hennes resultat.

Jeg spurte Merete om jeg fikk lov til å skrive om hennes suksess, som en liten inspirasjon til deg, og det syntes hun bare var hyggelig.

Først litt info om kurset, så du vet litt hva det går ut på.
Vi arrangerer et 4-ukers nettbasert markedsføringskurs for terapeuter. Kurset er bygd opp på fire moduler, med tre forelesningsvideoer i hver modul. Vi valgte å gjøre den tilgjengelig på nett slik at det skal være enkelt og fleksibelt for deg å ta kurset. Du får egen innlogging til en kursside, slik at du kan ta kurset i eget tempo. Tanken er da at du kan ta deler av kurset mellom kunder, hjemme i sofaen eller til og med på hytta. Og at du skal slippe å bruke både tid og penger på flybilletter og hotell for å komme på kurs. I modulene tar vi deg gjennom de ulike delene av det å drive egen klinikk eller terapeutvirksomhet. Og du får verktøy som hele tiden vil gjøre deg selv og bedriften din tydeligere og mer synlig for din målgruppe.

Når jeg fikk høre Merete sin historie ble jeg så utrolig glad. Det å kunne hjelpe andre terapeuter på denne måten er akkurat det jeg hadde drømt om da jeg valgte å starte Norgesterapeutene. Med Norgesterapeutene ønsket jeg å tilby et dedikert og spisset markedsføringskurs nettopp for min egen yrkesgruppe, derfor er det utrolig gøy å høre at det faktisk gir resultat- JIPPI ☺

Når du vet dine kvaliteter og styrker, blir det lettere for kunden å finne nettopp deg!
Verktøyene du får under kurset, bygger på å finne dine kvaliteter og styrker, spisse din egen kompetanse, finne din glød og hvem du har lyst til å hjelpe med dine behandlinger/tjenester. Videre gjør kurset deg mer bevisst og strukturert i alle ledd, fra din profil, nettside og synlighet i ditt nærmiljø. Du får god læring i synlighet og bruk av sosiale medier.
Det vil si at det spiller ingen rolle om du er akupunktør som Merete eller driver en annen type terapeutvirksomhet. Vi hjelper deg faktisk til at dine kunder lettere skal finne deg.

Jeg spør Merete hva hun likte beste med markedsføringskurset:
Jeg likte at jeg kunne ta det i eget tempo. Og det at vi hadde ukentlige møter i de fire ukene kurset holdt på var fint- da ble det en forpliktelse. Det legger litt press på deg til å jobbe målrettet.
Kurset var enkelt å følge med gode videoer og powerpoint presentasjoner.
Selv om jeg har drevet klinikk lenge, var det mange nye, gode tips å få.
Noe av det som har gitt mest frukter, synes jeg, er at jeg har blitt mye flinkere til å jobbe målrettet mot det jeg ønsker å oppnå for min bedrift. Jeg hadde ingen god strategi i utgangspunktet, så her var det mye å lære!

Hvilke positive overraskelser gav det deg å delta på markedsføringskurset?
Jeg har tidligere ikke tenkt så mye på hvem jeg ønsker å rette meg mot med tanke på målgrupper og hvilke typer kunder jeg ønsker å tiltrekke meg. – Hvilke områder jeg har ekstra kompetanse på, og hva som skiller meg fra andre akupunktører. Dette var en ny måte å tenke på for meg.
-En indre bevissthet på dette, har gjort det lettere å kommunisere mine tjenester videre ut til kundene.

Jeg har også blitt flinkere til å strukturere hverdagen, tenke lenger fram, og deretter stykke det opp i mindre mål, slik at det blir lettere å gjennomføre. Nå går det ikke en uke uten at jeg tenker bevisst på hva jeg ønsker å gjøre for min egen klinikk.

Jeg var allerede i gang med å fornye mitt markedsmateriell da jeg startet kurset, men gjennom Norgesterapeutene fikk jeg også det ekstra dyttet til å få fornyet hjemmesiden min.

Økt bevissthet om at design og profil bør henge sammen, gjør at jeg er meget fornøyd med de nye produktene. Carina i Norbrand gjorde en flott jobb med min nye hjemmeside!
Det å være synlig på Facebook, var ikke noe jeg hadde lagt vekt på tidligere. Kurset har også vært til stor hjelp her, med gode tips og råd og praktisk gjennomføring.

Etter kurset oppdaterte Merete nettsiden sin, og gjorde den mer brukervennelig. 

Hvilke konkrete forandringer har skjedd med klinikken din siden du deltok på kurset?
I de siste årene har det kommet flere nye terapeuter og akupunktører i mitt nærområde, og det har nok ført til økt konkurranse til en viss grad. De gamle kundene er trofaste, men de nye er vi altså flere om beinet om nå enn tidligere.

Til tross for dette har jeg det siste året økt min omsetning med 15 %. Dette tror jeg skyldes at jeg er mer synlig enn før. En oversiktlig og fresh hjemmeside er viktig når kundene skal velge hvem de skal gå til.
Jeg har også blitt modigere til å tørre å synes, og har kommet i gang med nyhetsbrev til mine kunder. Jeg har også laget nye flyers.

Jeg har fått motet til å tørre å tenke litt utenfor boksen!

Du hadde jo allerede en etablert klinikk når du startet på kurset, på hvilken måte har det likevel vært positivt for deg å delta på dette kurset?
Dette kurset skulle jeg nok ideelt sett ha tatt for 15 år siden, for jeg har vært alt for lite strukturert og målrettet med min synlighet og markedsføring. Men, bedre sent enn aldri!

Jeg har blitt mer strategisk enn tidligere. Dessuten har jeg fått mange nye tips, og rett og slett en større glød og tilfredshet på jobben.
Du kan si at jeg har hatt vår-rengjøring både i det indre og det ytre !

Kurset har vært bevisstgjørende på så mange måter. Jeg har blitt mye mer uredd for å markedsføre meg, har fått større tilfredshet i jobben, og økt omsetningen siste året med 50.000 🙂 -Kostnadene til kurset er tjent inn mange ganger!

Stor takk til Merete som har delt sine erfaringer med oss!