Alle bedrifter behøver en nettside hvor kunden kan finne informasjon om hva bedriften tilbyr. For å få kunden til å foreta et kjøp eller bestille time, så er det noe tips jeg vil gi deg for å skape en god nettside.
Visste du at nettsiden din kun har 3-5 sekunder på seg til å fange kundens interesse? Så du trenger en nettside som umiddelbart fanger oppmerksomhet.
Jeg har alltid vært interessert og fasinert av nettsider. Den første hjemmesiden til klinikken vår lagde vi selv, den var billig og det var enkelt å selv fylle i tekst og legge til bilder. Men etter hvert skjønte vi at den ikke var særlig brukervennlig.
Til slutt fikk vi en webdesigner til å sette opp en webside for oss- halleluja ☺
Under gir jeg deg mine beste tips i hvordan du kan skape bedre kommunikasjon mellom deg og kunden din gjennom nettsiden.
1. Første bud for en god nettside er tydelighet
Mitt første tips for en bra nettside er at kunden lett skal forstå hva du driver med, unngå unødvendig utfyllingsmateriale, mye tekst og andres reklame. Keep it clean, keep it simple 😉
2. Bruk bilder på nettsiden din som forteller hva din bedrift tilbyr og hvem som jobber der
Invester gjerne i en fotograf som kan ta profesjonelle bilder av din bedrift, dine tjenester og dine ansatte. Dette vil gjøre siden din mye mer troverdig og ikke minst lekker. Noen ganger kan man kjøpe bilder, men det beste egne bilder.
3. Ha enkel og ryddig meny/navigering på nettsiden din
Det skal være enkelt for kunden din å navigere seg rundt på hjemmesiden din. Ha heller nedtrekks menyer der kunden kan klikke seg videre om han eller hun ønsker å lese mer
4. Ha nyttig informasjon godt synlig
Tenk at du skal forkorte tiden fra informasjon til salg/kjøp. Mitt tips er derfor å ha telefonnummer, booking,/kjøp og andre kontaktinfo lett tilgjengelig. Info om åpningstider og priser er også informasjon kundene ofte leter etter på en nettside.
5. Unngå å fortelle ALT på nettsiden
Dette var nok den største feilen vi gjorde i starten. Vi ville jo fortelle alt vi kunne og alt vi gjorde. Men da mister kunden fort fokus, og forsvinner ut igjen. Bruk den viktigste informasjonen- gjerne den som sier om hvilke resultater kunden vil sitte igjen med som tekst. Og la de heller klikke seg videre for å ”lese mer”.
Bonustips 1: Lag nettsiden din mobil- og nettbrett anpasset. Veldig mange søker produkter og tjenester via sin mobil eller på nettbrett i dag, så heng med på utviklingen ☺
Bonustips 2: Lag en nettside til målgruppen din, spiss den så godt du kan og vær tydelig på hva kunden vil få for resultat av dine produkter eller tjenester.
Ikke lag en nettside til deg selv… det er kunden som er viktig. Test den på potensielle målgrupper- og gjør justeringer som ”kunden” gir deg tilbakemeldinger på.
Lykke til,
klem Monica