Hvordan gjøre din bedrift synlig på Google i 2015?
av Carina Åkredalen
Google endrer stadig sine algoritmer for hvordan de analyserer og rangerer nettsider, her får du noen nyttige tips til hvordan du kan nå høyere opp i Google-søk for din bedrift.
På søndag reiser jeg på studietur til Dublin, og til Google’s europeiske hovedkontor.
Det blir så kult! Og jeg gleder meg masse til å lære mer om alt det spennende som skjer hos Google.
De av dere som blir med oss på vårens markedsføringskurs vil få glede av all den nye lærdommen jeg opparbeider meg hos Google i en helt ny bonusvideo.
I mellomtiden, og for deg som ikke skal være med på kurset, så får du her mine 5 beste tips for å bedre synliggjøre bedriften din på Google.
Google endrer stadig sine algoritmer for hvordan de analyserer og rangerer nettsider, så det er dessverre ingen standardløsning på hvordan du rangerer øverst i et Googlesøk.
Du kan derimot ta endel grep for å sørge for at din bedrift kontinuerlig rangerer så høyt som mulig i organiske søkeresultater (ikke-betalte søk).
Dette betyr at det er viktigere enn noen gang å produsere unikt, brukertilpasset og verdifullt innhold for dine kunder.
Her kommer mine 5 beste tips:
-
Register din bedrift på Google Min bedrift
Har du registrert bedriften som en lokal bedriftsside hos Google? For å maksimere din synlighet i ditt nærområde, pass på at din bedrift er registrert hos Google.
” Ved å opprette en lokal side på Google Min bedrift kan bedriftsinformasjonen din vises i Google Søk, Google Earth og andre Google-tjenester. I tillegg får bedriften din en Google+-side for å komme i kontakt med kundene.” Google Min bedrift
Er ikke bedriften din registrert? Da kan du registrere deg her:
https://support.google.com/business/answer/4566606?hl=no
-
Skap unikt og verdifullt innhold
For best mulig søkemotoroptimalisering er det viktig at du tilbyr unikt og verdifullt innhold på din nettside.
Ha gjerne en blogg som du oppdaterer regelmessig, da dette får kundene til å stadig vende tilbake til siden din.
Tenk triggerord og fokustemaer når du skriver blogginnlegg, og ha alltid brukeren i fokus.
Bruk gjerne verktøy som ’Google Trends’, ’Google AdWords Keyword Planner’ og ’Google verktøy for nettredaktører’ for å optimalisere innholdet ditt.
Tenk også på å bruke triggerord i overskrifter og uthevinger, og pass på at du bruker beskrivende URL’er på innlegget – som vi f.eks. gjør i denne bloggen: http://monicaaschim.no/…/5-tips-for-a-bli-mer-synlig-pa-google.
Jeg vil også anbefale at du tilbyr et nettbasert bookingsystem, som gir ekstra og gjenkommende trafikk til nettsiden din.
-
Mobiltilpasset nettside
Fra 21. april vil Google belønne mobiltilpassede nettsider, og straffe de som ikke er det.
Det er stadig flere som hovedsakelig bare bruker mobil og nettbrett til å surfe på nettet. Så det er ikke bare viktig i forhold til Googlesøk at nettsiden din er mobiltilpasset, men også for brukervennligheten av siden for kunden.
Hva er en mobiltilpasset nettside: (kilde: hanspetter.info)
- Bruk av programvare som støttes av mobile enheter (dvs. ikke bruk av Flash, og lignende).
- Innhold og tekst som er lesbart uten å zoome.
- Innhold tilpasset skjermen, slik at brukeren ikke trenger å scrolle horisontalt eller zoome.
- Linker er plassert langt nok fra hverandre slik at du enkelt kan klikke på riktig link uten å zoome.
Er du ikke sikker på om din nettside er mobiltilpasset? Da kan du sjekke det her: www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
-
Backlinks
Google ser det som veldig positivt at andre nettsider peker videre til din side. Be samarbeidspartnere og andre om å linke til nettsiden din der hvor det faller seg naturlig. Husk også å linke til siden din hvis du publiserer innhold på andre sine sider.
For eksempel; når jeg gjesteblogger for Monica, så linker jeg gjerne både til Norgesterapeutene og Norbrand for å få flere inngående linker til disse sidene.
-
Bruk deleknapper
Det å dele innhold i sosial medier er blitt veldig populært. Gjør det lett for leserne dine å dele ditt innhold – ingen gidder å lete etter deleknappene. Ligger de lett tilgjengelig, vil du gjøre det mye lettere for leseren å trykke ’Del’.
Når innholdet ditt deles vil du automatisk få økt synlighet og trafikk til siden din.
Sosiale signaler viser seg å ha en indirekte positiv effekt på Googlesøk, og særlig i henhold til engasjement på siden.
Jeg håper du syntes dette var nyttig lesing, og at du har fått noen tips du kan ta med deg videre for å øke den digitale synligheten av din bedrift.
Nå er det på tide for meg å pakke kofferten for Dublinturen – jeg gleder meg kjempemasse til å både lære mye nytt, og ikke minst til å dele det videre med deg på kurset.