Hvordan bruke Facebook til å promotere din bedrift i 2015?
Facebook er i endring, og det blir stadig vanskeligere for små bedrifter, uten store reklamebudsjetter, å nå igjennom til sine følgere.
Det er derfor viktigere enn noen gang å skape mest mulig effekt per innlegg, noe du aller best oppnår ved å sette deg klare mål og jobbe etter en solid digital strategi.
Her er 5 ting du bør huske på når du bruker Facebook for din bedrift:
1. Ha brukeren i fokus
Skriv innhold som er relevant for dine følgere, og ikke for deg selv. Godt og relevant innhold, som for eksempel en god kundehistorie, har mye større sjans for å bli likt og delt enn reklame for deg selv.
Fokuser på de gode historiene, og ikke på salg – det kan være historier om deg selv, om området hvor du holder til, om en kunde, eller lignende. Facebook handler om å bygge relasjoner og skape engasjement.
2. Legg ut poster regelmessig
Bruk en kalender og lag deg en plan. Marker viktige dager og planlegg gjerne innlegg for en uke av gangen. Tenk også på hvilke målgrupper du ønsker og treffe, og når på døgnet disse er på pålogget.
3. Ha kun ett budskap per innlegg
Prøver du deg med flere budskap på en gang, ender du bare opp med å forvirre, og du vil ende opp med dårligere spredning.
Vær også konsekvent med innholdet ditt, slik at følgerene dine vet hva slags informasjon de kan forvente å få av deg.
4. Kjenn ditt publikum
Bruk “Custom Audience” når du annonserer på Facebook – slik at du når dem som faktisk er interessert i innholdet eller tilbudet ditt. Bruk litt tid på å definere målgruppen din, så slipper du å betale for visninger for alle de som uansett ikke er interessert.
5. Skap verdi og engasjement
For hver ‘salgsinnlegg’ du legger ut, burde du ha minst 8 innlegg med verdiskapende eller engasjerende innhold (Kilde: Thomas Moen, Fanbooster).
«As part of an ongoing survey we asked hundreds of thousands of people how they feel about the content in their News Feeds. People told us they wanted to see more stories from friends and Pages they care about, and less promotional content.” (Kilde: Facebook)
Fra og med januar i år har Facebook begynt å legge mindre vekt på innlegg med reklame, ettersom de fleste som bruker Facebook ikke er interessert i en strøm av reklameinnlegg i nyhetsoppdateringen sin.