Innholdsmarkedsføring, eller content marketing som det også kalles, er et begrep som er veldig i vinden for tiden. Og stadig flere bedrifter velger å investere i dette.
Men hva er egentlig innholdsmarkedsføring, og hvordan kan du bruke dette for å få flere kunder til din klinikk?
«Content marketing er å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold i egne kanaler for å tiltrekke seg, engasjere og beholde en tydelig definert målgruppe. «Content Marketing Institute (CMI)
Innholdsmarkedsføring er altså en indirekte måte å markedsføre seg på, ved at du deler av din kunnskap og gir nyttig innhold og informasjon til din målgruppe. På denne måten fanger du deres oppmerksomhet og skaper tillit.
Innholdsmarkedsføring deler du i egne kanaler, som for eksempel Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, blogg og nyhetsbrev. Målet med innholdsmarkedsføring er at du i lengden skaper tillit og et langsiktig relasjonsforhold til dine kunder.
«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.»
Robert Rose
Her er 5 tips som hjelper deg å lykkes med din innholdsmarkedsføring
1. Strategi
Ha en klar plan for hva du ønsker å fortelle målgruppen din. Hva ønsker du å kommunisere, og til hvem?
Tenk på hva du har kommunisert og publisert tidligere, og bygg videre på dette. Det er viktig å være konsekvent i kommunikasjonen.
På denne måten bygger du en tydelig merkevare og godt omdømme.
2. Vær genuin
Vær ekte, og fortell de gode historiene. Hvordan har du hjulpet andre kunder, og hvorfor kom de til deg?
Skriv historiene som folk kan kjenne seg igjen i, og gjør kunden til helten i historien. Vis frem ekte folk, ekte situasjoner, og genuine opplevelser – basert på fakta.
Kundene dine bryr seg egentlig ikke så mye om deg og dine tjenester. De bryr seg om seg selv, og hvordan du kan løse deres problemer.
Innholdsmarkedsføring bryter seg gjennom et hav av glattpolerte reklamer som forbrukerne ikke lenger har tillit til, og gjøres uten et salgsfremmende budskap.
3. Tenk visuelt
Bruk gode og illustrerende bilder, helst dine egne. Bruk gjerne også illustrasjoner for å forklare og få frem poenget ditt.
Tørr du kanskje også ta steget til video? Det å demonstrere øvelser eller teknikker i korte videosnutter er veldig fint å dele i sosiale medier.
4. Velg riktige kanaler
Finn de kanalene som passer for deg, og hvor du treffer dine målgrupper.
En enkel start er å sette opp en blogg på din egen nettside, og dele innleggene dine på Facebook.
5. Analyser resultater
Det fine med å markedsføre bedriften din på nett, er at alt kan analyseres. Bruk Facebook Innsikt og Google Analytics for å spore atferd, klikk og delinger.
Og en siste liten ting:
Unngå skrivefeil! Sjekk, og dobbeltsjekk og trippelsjekk. Og få gjerne noen andre til å lese igjennom også. Et dårlig språk ser fort veldig uprofesjonelt ut.
«Med å tiltrekke nye kunder og å pleie eksisterende kunder som et mål, er innholdsmarkedsføring en prosess der du utvikler og deler relevant, verdifullt og engasjerende innhold til målgruppen din.»Amanda Maksymiw
Vil du lære mer om markedsføring for terapeuter?