Kom igang med din markedsføring – mine 5 beste tips

Monica AschimDrift av klinikk, Tips terapeuter

Det er ikke alltid like lett å starte noe for seg selv.

I 2006 bestemte jeg meg for å flytte til Oslo for å starte min egen klinikk. Jeg hadde funnet et koselig lokale rett ved Bislett/ St.hanshaugen, og endelig skulle jeg få hjelpe folk med sine vonde kropper.

markedsføringskurs-for-terapeuter-monica-aschim

Alt du ønsker er å hjelpe mange, men hvordan få kundene til å komme?

Det kostet meg 80.000 kr

Jeg hadde satt opp et budsjett over hva ting ville koste – både utstyr, markedsmaterialer og markedsføring (trodde jeg i alle fall). For å kunne finansiere dette tok jeg opp et lån på 80.000 kr.

Hadde dette vært i dag kunne jeg nok kommet unna med et mye mindre lån, men siden jeg var helt nystartet måtte jeg bare starte en plass, og det ble det mye prøving og feiling.

Jeg er opptatt kostnadseffektiv markedsføring!

Jeg og mannen min, som jeg startet naprapatklinikken min sammen med, gjorde mye selv for å spare penger. Vi satte opp vår egen hjemmeside, vi lage våre egne markedsmaterialer, og vi klarte å bygge oss opp ganske kjapt med enkle og rimelige midler. Til tross for at vi var helt nye i Oslo, og ingen av oss hadde noe større nettverk i området.

Bortkastede penger eller verdifull læring?

Lånet kom til veldig god hjelp med alle innkjøpene vi måtte gjøre til klinikken. Jeg sløset derimot bort mye penger på unødvendige annonser og papir- og nettkataloger.

Kjipt tenker du kanskje? Og du kjenner deg kanskje igjen? Jeg liker faktisk å se det på en annen måte – alle de dårlige annonsene jeg har laget, og alle de pengene vi har ‘sløset bort’ på feil type annonser og markedsføringskanaler, har gitt meg noe enda mer verdifullt. LÆRING, og ikke minst erfaring, om hva som fungerer og hva som ikke gjør det når det kommer til markedsføring av en terapeutvirksomhet.

Her er mine 5 beste tips for å komme i gang med markedsføringen for din terapeutvirksomhet:

  1. Vær tydelig på hvem du er og hvem målgruppen din er – dette sparer deg for masse unødvendig tid og penger i markedsføringssammenheng. Kunden vil finne deg rett og slett!
  2. Vær synlig – ingen finner deg om de ikke ser/hører om deg noe sted.
  3. Ha en profil som forsterker det du gjør – og bruk den aktivt. Tenk logo, farger, bedriftsnavn, slagord, visittkort, brosjyre, nettside og facebookside. Bruk profilen din aktivt som en del av din markedsføringsstrategi for å legge igjen små inntrykk om klinikken din hos dine potensielle kunder.
  4. Få en nettside og Facebookside opp og gå så snart du har profilen din klar. Begynn å skaff deg relevante følgere/likere, og bruk sidene dine aktivt. Jobb samtidig opp din søkemotoroptimalisering og link til nettsiden fra Facebook og gjerne også fra andre sine sider.. Les våre tips for bedre synlighet på google her!
  5. Vær aktiv i ditt nærmiljø – la dine målgrupper se deg, og la de få muligheten til å stille deg spørsmål. Del gjerne ut brosjyrer, stå på stand, delta på lokale idrettsarrangementet osv.

Et ekstra insider tips – vær skeptisk til selgere! De er selgere, og de vet godt at vi terapeuter generelt har dårlig kunnskap når det kommer til annonsering og markedsføring- vi er et lett napp for å si det sånn.

Ønsker du å bli mer bevisst, og samtidig spare penger på din markedsføring?

På mandag, 20. april, starter vi opp en ny runde med vårt godt mottatte «4-ukers markedsføringskurs for terapeuter». Her lærer du alt du behøver å vite for å drive kostandseffektiv markedsføring for din klinikk og terapeutvirksomhet.

Les mer om vårt markedsføringskurs her!

Vennlig hilsen Monica