Ved å legge kun 10 minutter ekstra på min kundebehandling hadde jeg fem nye kunder og en økt inntekt på 6 300 kr.
Ved å bruke tiden din smart og effektivt kan du faktisk øke både kundegrunnlag og inntekter betraktelig. Men hvordan?
Her er mine to beste tips til deg, kundebehandling og tillit!
Det er helt riktig at jeg på 10 minutter hadde økt kundegrunnlaget mitt med 5 nye kunder. Dette gjorde jeg med ren kundebehandling. Men det hadde Ikke gått om jeg ikke hadde bygget opp tillit til disse kundene først.
Det å skape tillit tar mer enn 10 minutter- det må bygges opp over tid. Du må faktisk skape deg et forhold til både eksisterende og nye kunder. Jeg har jobbet strukturer og målbevisst for å oppnå disse fem nye kundene- som på 10 minutter økte omsetningen min med 6.300 kr
Hvordan bygger jeg opp denne tilliten?
Tenk deg selv, når du skal ut og kjøpe et nytt produkt eller prøve en ny tjeneste. DU gjør gjerne litt research først, ikke sant? Du vil jo helst vite om det er et produkt/tjeneste du kan stole på. Deretter gjør du en handling som fører til kjøp eller en timebestilling.
Når kunden allerede er i kjøpemodus eller leter etter en spesifikk tjeneste er dette mye enklere, men et par faktorer er viktige. Her spiller nettsiden din en vesentlig rolle. Og andre sine uttalelser (referanser fra andre kunder) om produkt/tjeneste har stor betydelse for om kunden føler dette er et bra produkt eller tjeneste å kjøpe/bestille. Førsteinntrykket er viktig!
Men hva når kunden ikke er i kjøpemodus?
Det er nemlig slik at kunden ikke alltid aktivt søker etter deg. I min bransje, som er naprapati vil jeg gjerne også tenke forebyggende. Eller jeg vil få kundene til å gjøre egne tiltak eller egeninnsats for å unngå skade eller belastning på muskel- og skjelettapparatet.
Det er spesielt disse kundene som du må jobbe ekstra med på tillitsfronten, bygge opp et forhold som gjør kunden trygg og sikker på deg som terapeut/behandler/pt/instruktør eller hva det er du jobber med. Se på det som relasjonsbygging, og tenk langsiktig, for kunder blir det, noen fortere enn andre, noen kommer senere…
Her er mine beste tips til deg for å bygge opp et godt forhold til nye kunder.
#1: Ha kunden (målgruppen) i fokus. Hva er det de ønsker å høre, hva er det de behøver hjelp med.
#2: Gi i verdi til potensielle kunder. By på kunnskap, del nyttig informasjon. La kunden kjenne at du bryr deg om han eller henne. Vær tolmodig!
#3: Følg opp de eksisterende kundene dine. Ikke glem dem når de har gått ut av kontoret ditt. Ta vare på dem selv i ettertid.
Husk at det er du selv som må skape din egen suksess. Kunden kommer sjelden over dørstokken av seg selv. Det er DU som må skape en business som kunden faktisk er villig til å legge igjen levebrødet sitt til. Og DET gjør seg ikke av seg selv.
Jeg deler gjerne min hemmelige oppskrift på hvordan jeg på KUN 10 minutter økte omsetningen min med 6.300 kr og fikk fem nye kunder. Vi holder markedsføringskurs spisset for terapeuter, og nå er neste kurs 1. april. Her lærer vi deg ALT du som terapeut behøver å vite om markedsføring 🙂
/Monica, gründer Norgesterapeutene